Zahájení Arktického festivalu a vernisáž
AF 2020–21
Zahájení Arktického festivalu a vernisáž následujících výstav (vstup zdarma):
- Chodba: „Sámské pohádky a pověsti / Ilustrace Luboše Drtiny“
Just Knud Qvigstad (1853–1957) sesbíral mnoho mýtů, pověstí a pohádek z Laponska, které přeložil ze sámštiny do norštiny. Norská verze Brity Pollanové s názvem „Sámové vyprávějí“ se stala odrazovým můstkem pro český překlad Violy Somogyi a Zdeňka Lyčky. Kniha s názvem „O muži, který si koupil svědění“ (Argo 2006), ilustrovaná Lubošem Drtinou, zachovává členění příběhů tak, jak jsou často zobrazovány na šamanských bubíncích: příběhy z cizího světa (boj, erotika, kontakt s ďáblem), příběhy z blízkého světa (rodina, sousedé, šamani, zvířata, znamení smrti, střet starých a nových časů aj.) a příběhy o mrtvých (mrtvoly, štvanci). - Klubovna: „O Igimarasussukovi, který jedl své ženy / Inuitské pověsti očima Árona z Hůrky“
Sbírku inuitských pověstí doprovázejí ilustrace Árona z Hůrky (1822–1869), grónského umělce, který jako první vylíčil tyto drsné příběhy ze zorného úhlu původních obyvatel Arktidy. Největším kladem knihy „O Igimarasussukovi, který jedl své ženy“ (Argo 2016) v českém překladu Zdeňka Lyčky je maximálně autentické zachycení grónské lidové slovesnosti, a to nikoli zvenčí, ale očima rodilého pozorovatele. - Chodba: fotovýstava „Kanadská Arktida je plná života“
Život a krajina kanadské Arktidy objektivem kanadských fotografů. Kolekce vznikla ve spolupráci s časopisem Canadian Geographic a Kanadskou královskou geografickou společností. Fotografované oblasti: Yukon, Severozápadní teritoria, Labrador, Nunavut, Beaufordovo moře. Fotografové: Peter Mather, Patrick Kane, Chris Sampson, Michelle Valberg, Bertrand Lemeunier, Doug Barber/ArcticNet, David Kilabuk.
Filmová smyčka na monitoru:
- Fotografická videoprezentace S. Chládka „Fauna jižního Beringova moře“ (2019)
Fotografická videoprezentace Čechoameričana Stanislava Chládka je výsledkem jeho několikaletého pozorování fauny při výpravách na mořském kajaku na Aleutské ostrovy, které ohraničují Beringovo moře z jihu. V roce 2016 autor navštívil také národní park Katmai na Aljašce, kde fotografoval hlavně medvědy grizzly lovící lososy. V roce 2015 strávil týden na opuštěném ostrově Round Island v Bristolském zálivu Beringova moře pozorováním mrožů, lvounů a mořských ptáků.
Stanislav Chládek (1937–2020) ukončil v roce 1960 studium na Vysoké škola chemicko-technologické v Praze, v následujících třech letech postgraduálně studoval v Ústavu organické chemie a biochemie Československé akademie věd v Praze, kde získal titul Ph.D. V letech 1965–69 se slibně rozvíjela i jeho sportovní kariéra: byl členem československé reprezentace v kanoistice na divoké vodě, mistrem světa a několikanásobným mistrem republiky. Byl nositelem titulu Mistr sportu. Po roce 1969 stejně jako tisíce jiných Čechů opustil Československo. V započatém vědeckém výzkumu i odborné práci pokračoval na univerzitách v Texasu, Detroitu a Bayreuthu. Kromě toho uskutečnil několik expedic na mořském kajaku, mimo jiné na Aleutských ostrovech, kde se věnoval studiu kultury místních obyvatel. Se Smithsonian Institution ve Washingtonu D.C. spolupracoval na výzkumu pohřebních jeskyní Aleutů. Chládek je autorem v českém kontextu výjimečné knihy Po stopách lovců velryb v severním Pacifiku s podtitulem Kronika ztraceného světa aleutských kajakářů (2016), která popisuje život a zvyky Aleutů (Unanghan), Alutiiqů (Tichomořských Eskymáků), jejich sousedů na severu a východě (Eskymáci Aglegmiut a indiáni Tanaina, Eyak a Tlingit) a na západě (sibiřské kmeny). Je to zároveň Chládkova Aleutská kajakářská odysea, což je druhý podtitul knihy, protože autor většinu míst na Aleutských ostrovech navštívil ve svém mořském kajaku.
(vše do 27. 6. 2021)
Fotografie ze zahájení (foto Vladimír Cettl)
Stanice Josefa Svobody na Špicberkách